søndag 25. desember 2011

Julefred

Da har julefreden senket seg, og vi er alle hyllet inn i duften av julemat, forventninger og gleder.

Eller…..?

Etter en hektisk måned med juleforberedelser som baking, vasking, julegavekjøp, pynting og planlegging, så er vi endelig i havn. Julaften er overstått, det store måltidet vi alle har ventet sånn på er spist opp, og julekakene er stort sett fortært de også. Så nå kan vi endelig slappe av. Ungene koser seg med julegavene de fikk, og det gjør jo faktisk vi voksne også. Jeg må jo innrømme, at selv om jeg har begrenset pyntingen veldig de siste årene, så er likevel gleden over julen og alt som følger med, like stor for meg som for barna. Jeg har en sånn barnslig glede over å åpne gavene, og se hva som åpenbarer seg ut fra diverse fargesprakende papir. Selv fikk jeg flere ting jeg ønsket meg: Fotoapparat, kaffemaskin og gavekort/penger.Jeg fikk fine ting fra barna som jeg tar godt vare på. Og så fikk jeg et par bøker, ikke romaner men håndarbeid og matlaging.

Men…..julefred? Jeg vet ikke jeg. Som skilt kvinne, så er jo alle julebesøkene halvert, og det er både kjekt og vemodig. Kjekt fordi det betyr at det faktisk er litt julefred rundt meg, og vemodig for det er jo alltid kjekt å treffe igjen familie man ser sjelden. Men stort sett når man tenker på det, så synes jeg at julen ofte er travel, ikke mye fred i grunnen. Men likevel, det kaos som råder på julaften er av typen koselig kaos. Og dagene som følger er like kjekke, og velsmakende.

En av bøkene jeg fikk har jeg begynt å alvorlig kikke i. Den handler om mat man blir glad av. Altså mat uten gluten og melk. Jeg har ikke allergi for noen av disse tingene, men likevel, det sto mye interessant som absolutt gjelder meg som sliter med tungsinn og en enorm trøtthet. At mat uten gluten og melk kan gi den rette blandingen som kan gi meg gladere tanker og mere overskudd. Jeg har faktisk allerede laget en ting fra boka. Majones! Og har planer om å lage andre ting. Vet ikke om jeg ønsker eller klarer å legge om kostholdet, men skal prøve ut flere oppskrifter, og se hva som skjer.

Jeg håper alle har en like fin romjul som meg selv, og at julefreden har senket seg!



Kaffemaskinen er tatt i bruk / The coffee maker is already in use

Boken som kanskje kan gjøre en forskjell / The book that might make a difference

Then the peace of Christmas has come, and we are all embraced by the smell of lovely Christmas dishes, expectations and joy.

Or…..?

After a busy month of Christmas preparations, as baking, cleaning, gift hunting, decorating and planning, Christmas is finally here. Christmas eve is over, the big meal we have all been waiting for is eaten, and the Christmas cookies are mostly consumed as well. So now we can finally relax. The kids are enjoying the gifts they got, and we who are adults do too. I must admit, even when I have limited the decorations the past years, the joy of Christmas and everything with it, is just as great for me as it is for the children. I have this childish pleasure of opening the gifts, to see what comes out of the colorful paper. This year I got many things I wished for. Digital photo camera, Coffeemaker and giftcard/money. I also got a couple of nice gifts from my kids, that I will treasure. And I got a couple of books, not novels, but books about handcraft and cooking.

But….Christmas peace? I don’t know. As a divorced woman, all the Christmas visits are down to half, and it is both good and sad. Good because it means there is actually some peace around me, and sad because it is always nice to meet family one see rarely. But looking at the big picture, I do think Christmas season is rather busy, not so peaceful. But still, the caos is a very nice caos. And the days that follows are just as nice and tasty.

One of the books I got I seriously started to read in. It was about food you become happy by eating. Meaning food without flour and milk. I don’t have allergies for any of these, but still it said a lot interesting that could very well fit for me, who suffer from depression and an enormous fatigue. If food without milk and flour can give me happy thoughts and more energy, it is worth trying. I have actually already cooked one of the recipes from the book. Mayonaise! I don’t know if I wish or have energy to change my whole way of eating, but I will for sure try more of the recipes, and then see what will happen.

I hope everyone have just as nice Christmas as I do. Hopefully a peacefull one!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar