søndag 4. desember 2011

Bakteriebombe / Germ bomb

Jeg har en god venninne som jeg snakker med ofte. Og vi snakker om alt mellom himmel og jord. En dag fortalte hun meg at hun hadde brukt brødskjære maskinen i butikken for første gang. Og da oppdaget hun at brødet myglet mye fortere enn ellers. Dette har jeg aldri tenkt på. Jeg bruker alltid den maskinen, men brødet blir ikke liggende så lenge før det er spist opp.

Jeg har tenkt litt på dette etter den samtalen, og faktisk sluttet å bruke den maskinen. For hvis det faktisk er sånn at brødet blir fortere forringet når vi bruker den maskinen, så betyr vel det at den er en skikkelig bakteriebombe? Og bakterier er greit å unngå så lenge man har mulighet til det.

Jeg lurte på om jeg skulle gjøre et eksperiment, å kjøpe 2 like brød, bruke maskinen på det ene, og ikke på det andre, og la dem ligge uten å bli spist. Og da kan jeg se hvilke brød som holder seg lengst. Bakdelen med eksperimentet er at brød koster mye penger….så jeg tror jeg venter litt jeg. I stedet skjærer jeg opp brødet selv!

Bildet er hentet fra en NRK artikkel om noe helt annet / The picture is from a NRK article about something else.

I have a very good friend who I talk with very often. And we talk about everything between heaven and earth. One day she told me she had used the bread cutting machine in the store for the first time. And then she discovered that the bread got old much faster than normal. I have never thought of this. I always use that machine when I buy bread. But in this house the bread gets eaten very quick anyway.

 I have been thinking of this a lot after this conversation, and I have stopped using that machine. Because if it is actually like that, the bread gets old much sooner, then it must mean that the machine is a true germ bomb? And germs is nice to avoid as far as possible.

I wondered if I should do an experiment, to buy 2 breads of the same kind, use the machine to cut one of them, and leave them be without eating them. Then I can see which bread that stayes fresh longest time. The disadvantage is that bread is very expencive….so I think I’ll just wait a bit. In the mean time, I will cut the breads myself, without the machine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar