fredag 4. oktober 2013

SOMMERMINNER

Da er høsten for alvor kommet, og høstferien har startet. Vi går våte og mørke tider i møte her på min kant av landet. Kan jo hende vinteren kommer med et lite hvit snøfnugg eller noen milliarder...men i alle fall....i år er jeg godt forberedt!

Forrige vinter kom mørk og kald. Det ble snø ja, og det satte de fleste pris på en liten stund. Men for meg var vinteren så mørk og dyster at jeg ikke var sikker på om jeg ville klare å komme meg gjennom den.  Og grunnen til det var at sommeren i grunnen var rimelig mørk og dyster den også. Veldig lite sol. Det var da jeg fant ut hvor avhengig man er av solen. Rundt juletider var jeg så tungsindig og deprimert, at for min del kunne vi bare hoppe over julen. Jeg kunne like gjerne sovet mens alle spiste julemiddag og åpnet gaver.

I år tror jeg tingene blir litt anderledes. Vi har hatt en flott sommer. Mye sol, og mye fint vær. Det har vært en glede, og jeg har benyttet så mye tid som mulig utendørs. Jeg klarte til og med å bli solbrent. Det er i grunnen en sjeldenhet her til lands for min del. Var ikke på noen lang ferie. Ble mest småturer hit og dit.

En av de kjekke tingene denne sommeren, var å få besøk av ei flott dame som jeg var blitt kjent med på Facebook, Linda heter hun. Hun kom på besøk en helg da Gladmaten var i full gang. Vi ble enda bedre kjent, og gjorde Stavanger utrygg den siste Gladmat kvelden. Været var bra, og hele helgen var veldig vellykket. Jeg gleder meg allerede til neste gang vi møtes.



Den lengste turen var noen dagers campingferie på Sørlandet sammen med Amalie og Daniel. Vi hadde lånt et lite 4-manns telt, vi hadde lånt primus, og vi hadde lånt liggeunderlag. Bare for å neven noe. Når man ikke har så mye å rutte med, så må man være kreativ. Vi satte kursen mot det blide Sørland, nærmere bestemt en campingplass som het Skottevik Feriesenter , nær Lillesand. Vel fremme, og etter litt småkrangling fikk vi satt opp teltet, og kunne begynne sørlandskosen.



De dagene vi var på Sørlandet, nådde vi å besøke dyreparken, vi dro til Grimstad for å besøke gode venner som var på hyttetur, og vi klarte å bulke en annen bil. Kjempeflott altså. Her drar man på billigferie, bare for å istedet betale for noe man ikke får noe igjen for! Men, men. Sånn er det bare. Alt i alt hadde vi en kjekk tur, og campingen og alt var virkelig å anbefale. De hadde et flott område ved sjøen, hvor man kunne låne båt og kano. Der var minigolf, og utendørs svømmebasseng. I tillegg hadde de mange ferieleiligheter til leie. Så veldig fint ut. Vi trivdes godt der i alle fall. Selv om det ikke akkurat lå i nærheten av noe bysentrum.



Jeg fikk meg også en liten helgetur til Oldenburg i Tyskland. Der var jeg sammen med mine kolleger i RE-EL AS . Vi skulle på en sykkelmesse, men utover det var turen mest for det sosiale oss imellom. Turen foregikk ikke uten et lite snev av dramatikk, men vi kom oss alle både frem, og hjem igjen i god behold. Sykkelmessen var nok mest interessant for mannfolkene, men det var i grunnen ganske kjekt å rusle rundt der å kikke på all slags ting og tang man kan ha som tilbehør til sykkel. Og så var det gratis mat også. Og kaker, og drikke av forskjellig slag. Ikke akkurat som i Norge for å si det sånn.




Om kvelden den ene messedagen, var det duket for stor fest, med mat og drikke inkludert. Underholdning og dans var der også. Det var ikke fritt for at jeg ble i ganske så livlig humør etterhvert som kvelden steg på. Så for min del, som er ganske så måteholden med alkoholen, så ble jeg jo den festløven. Ingen som ville kjent meg igjen sikkert. Veldig kjekt var det uansett, og jeg kommer ikke til å glemme den turen der. Tar gjerne en ny runde. Men var totalt utslitt da jeg kom hjem. For det var en lang kjøretur hver vei. Og komforten var ikke optimal for meg. Men, etter en uke i koma hjemme, så ordnet det meste seg.



Vi hadde også Amerika besøk denne sommeren. Vel og merke kun en dag for vår del. Men en utrolig kjekk dag var det i alle fall. Vi tok våre amerikanske gjester med til stamgården vår, Gaudland . Der var vi samlet en stor gjeng, og hadde bbq piknikk. Været var nydelig, optimalt for å si det sånn. Så all takk til værgudene den dagen. Det var utrolig kjekt å få prøve engelsk kunnskapene mine muntlig for en gangs skyld. Jeg har ingen problemer med å skrive engelsk, men å prate er jo en annen sak. Følte nok at jeg knotet litt....men det lot til at alle forsto hva jeg sa og hva jeg mente. En utrolig kjekk gjeng. Ønsker meg veldig at jeg en dag i fremtiden kan ha råd til å dra «Over there» og gjengjelde besøket.



Jeg har som mål å gjøre til en liten tradisjon å ta de gamle med på dagstur en gang i løpet av sommeren. Og i år tok jeg de to gamle bestemødrene til Amalie og Daniel med på tur til fortidsgården Landa på Forsand, og etterpå til Bakernes Paradis på Lauvvik. På Landa fikk vi oppleve litt av kulturen i forskjellige tidsepoker, bl.a. fra bronsealderen. Vi fikk prøve å bake brød på helle over bål, vi fikk tove garn, og en del andre ting. Så her var det mye spennende og lærerikt på programmet. Vi avsluttet dagen på Bakernes Paradis, hvor vi spiste en nydelig middag på terassen, under en gigantisk parasoll. Virkelig en kjekk dag.



Mitt største konsert ønske ble også oppfylt i år. Jeg fikk endelig gå på Robbie Williams konsert. Det har jeg hatt lyst til i såååå utrolig mange år. Og endelig kom anledningen, hvor han til og med hadde lagt konserten sin til Viking Stadion i Stavanger. Gjett om jeg var i himmelen? Var ikke langt fra i alle fall, for jeg og Amalie satt øverst i tribunene, og hadde hele oversikten. Konserten var virkelig knallbra, og jeg koste meg fra første, til siste tone. Og det tror jeg jammen meg Amalie også gjorde, enda Robbie Williams ikke er hennes idol akkurat.



Helt på tampen av sommeren, dro jeg og Amalie på tur til Gilja, for å ha en helg sammen med Gaudland familien i vogna deres. Dette var også en veldig kjekk helg, hvor vi koste oss med utflukt til Byrkjedalstunet og Gloppedalsura . Været var litt overskyet, men likevel behagelig. Vi hadde med oss pølser på termos, og bord og stoler, og nøt maten i steinriket i Gloppedalsura. Ungene fikk prøve seg på steinklatring, noe ikke alle de voksne var like begeistret for å bevitne. Men det vil jo helst gå bra. De er noen skjønne steintroll den gjengen der.



Sommeren er full av gode minner, og noen fikk jeg ikke plass til her...men har dem i bakhodet når jeg ønsker å ta dem frem. Har virkelig hatt en koselig, innholdsrik og kjekk sommer.

Så nå kan vinteren for min del bare komme. Jeg er forberedt, for jeg har minnebanken full av godt vær, og god stemning. Og julen skal ingen ta fra meg i år. Jeg vil kose meg, som jeg alltid har gjort før, og ikke som sist jul, da alt var pyton.

Gleder meg til jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar